Met Sinterklaas en Kerst in aantocht zijn bedrijven volop bezig met de oriëntatie en inkoop van relatiegeschenken. Ook met bijvoorbeeld Pasen geven we elkaar steeds vaker een presentje in de zakelijke sfeer. Dat een relatiegeschenk meer is dan een ‘gift’ is overduidelijk, maar waarom geef je als bedrijf eigenlijk een relatiegeschenk aan die gewaardeerde relaties en wat is het nut en de noodzaak van het geven van een relatiegeschenk? Wij vroegen het een aantal van onze zakelijke klanten. Een aantal van de genoemde redenen…
Stel...er komt op je werk (of gezien de huidige situatie zal dit thuis zijn) een cadeautje voor jou binnen. Het blijkt een zakelijk geschenk te zijn van een bedrijf waar je klant bent. Hoe leuk! Ze willen ‘gewoon even’ laten weten dat ze blij zijn met jullie samenwerking. Daar word je toch blij van?
Mensen waarderen het als je iets geeft en voelen zich speciaal als ze iets krijgen. Het geeft je klant een goed gevoel. Je geeft hem als het ware een compliment, maar dan fysiek. Juist het einde van het jaar is hét moment om je waardering te uiten voor jullie samenwerking. Bijvoorbeeld met zelf samengestelde chocolade als relatiegeschenk
Van complimenten krijgen worden we over het algemeen blij. Ooit een negatieve reactie gehad toen je een cadeau gaf aan iemand? Vast niet! Je laat op een fysieke manier zien dat je het fijn vindt dat ze jouw klant zijn. Je geeft als het ware een ‘fysiek’ compliment.
Voeg bijvoorbeeld een persoonlijk boodschap toe aan je kerstgeschenk. Zo val op je op en maak je jouw relatiegeschenk voor Kerst nog persoonlijker.
Je kent het vast wel… je hebt iets gekocht voor een verjaardag voor bijvoorbeeld die ene goede vriendin. Je voelt de spanning van te voren... of zij het cadeau net zo leuk vindt als jij? Wat zal haar reactie zijn? Kortom, iets weggeven geeft niet alleen de ontvanger een fijn gevoel, maar ook degene die het weggeeft. Of dit nu een persoonlijk of zakelijk cadeau is dat maakt natuurlijk niet uit. Maakt (chocolade) cadeautjes geven jou gelukkig?
Elk bedrijf of ondernemer heeft ze wel: die speciale samenwerkingspartners. Je werkt al jarenlang samen en kent elkaar door en door. Hoe toon je je blijk van waardering? Het geven van een uniek relatiegeschenk is de manier om de bijzondere relatie te benadrukken. Al eens aan een (h)eerlijk relatiegeschenk gedacht? Tegenwoordig is duurzaamheid een steeds belangrijker begrip. Geef je een duurzaam of eerlijk geschenk dan zal jouw klant dit extra waarderen. Je laat zien dat je geeft om het milieu, de mens en de maatschappij. Al onze chocolade cadeaus worden gemaakt van echte, Belgische eerlijke chocolade van Callebaut.
In het begin van het jaar heb je een succesvol project opgeleverd bij een nieuwe klant. De klant was ontzettend tevreden en beide partijen hebben de samenwerking als succesvol ervaren. Ondanks diverse mailings en acties is er helaas nog geen vervolg project uitgekomen. Aan het einde van het jaar stuur je een gepersonaliseerd relatiegeschenk of eindejaarsgeschenk. Je komt op deze manier toch weer even onder de aandacht bij je klant. Ook laat je blijken dat je de samenwerking van afgelopen jaar echt waardeert. In tegenstelling tot andere marketing en pr activiteiten (zoals bijvoorbeeld mailings of advertenties) worden relatiegeschenken in het gros van de situaties echt gewaardeerd.
Het afgelopen jaar is voor veel medewerkers een moeilijk en heftig jaar geweest. Ineens thuiswerken, alles via Zoom, weinig contact met collega's en wellicht volop gillende kinderen thuis. Een personeelsgeschenk met Pasen kan het moment zijn om jouw blijk van waardering te uiten aan je personeel.
Tegenwoordig sturen bijna alle bedrijven hun relaties rondom Kerst een geschenk. Hoe val je op tussen deze massa aan geschenken?
Een geschenk wordt het meest gewaardeerd wanneer de ontvanger merkt dat er veel tijd en moeite aan is besteed. Dat maakt cadeaus ongemerkt tot de sociale lijm van onze relaties. Aldus, Socioloog Dimitri Mortelmans.
Denk bijvoorbeeld aan een relatiegeschenk met een persoonlijke boodschap of laat je logo bedrukken op een product. Je laat zien dat je tijd, moeite en persoonlijke aandacht geeft aan je klant.
Laat bijvoorbeeld je logo bedrukken in onze chocolade en voeg een persoonlijk boodschapkaartje toe. Zo bezorg je zeker een glimlach op het gezicht van die gewaardeerde relatie.
Een van onze zakelijke klanten, een wereldwijde FMCG speler in Nederland, heeft onlangs hun logo op chocolade laten bedrukken. De combinatie van het logo op de chocolade en de persoonlijke boodschap werd erg goed ontvangen!
Wat een enthousiaste reacties hebben wij ontvangen! Mooi verpakt, persoonlijke note en heerlijke chocolade in een ons erg bekend logo. De service was super gedurende het gehele proces. Aldus, de reactie van een wereldwijde FMCG speler in Nederland
Nu zijn wij natuurlijk erg benieuwd...waarom geef jij je relaties een zakelijk geschenk?